AVDELINGER
Som frivillig velger du selv hvilken avdeling du vil jobbe i. Når du sender inn søknad velger du 3 avdelinger i prioritert rekkefølge, så påser vi at du får jobbe i én av disse.
Merk at noen avdelinger fylles fort opp, enten fordi de er svært populære eller fordi det ikke er behov for så mange frivillige der, og da kan vi ikke garantere at du får jobbe i en av avdelingene du har søkt på. I slike tilfeller, tar vi kontakt med deg for å finne en passende avdeling.Merk også at noen avdelinger krever en viss grad av relevant erfaring eller eget utstyr. Det er derfor viktig at du leser om de ulike avdelingene her, og får med nyttig info i søknaden din.
Merk: Det har blitt gjort noen endringer i avdelingene. Det er derfor viktig at du leser informasjonen under. Her finner du også svar på hvor mange skift du må jobbe i hver avdeling, og om det er mulig å jobbe opprigg, under festival eller begge deler.
Ta kontakt med oss på frivillig@tonsofrock.no om du har noen spørsmål.
ARENA
ARENA
Vil du være med å bygge området som skal bli til Tons of Rock? Da er kanskje Area avdelingen for deg!
Rigg
Snekker
Merk: Krav om snekkererfaring. Du vil ikke bli godkjent hvis dette ikke oppfylles.
Selv om du blir godkjent til én av underavdelingene, vil du i perioder kunne bli flyttet til den andre underavdelingen avhengig av hvor du trengs mest.
Skift før, under og etter festival.
Før festival må du jobbe 3 skift [full]. - Merk: skift 1 onsdag 25. juni teller som oppriggskift for arena rigg).
Under festival må du jobbe 2 skift [full].
Etter festival må du jobbe 3 skift.
ARTISTTRANSPORT
ARTISTTRANSPORT
Ingen rockefestival blir til uten artister og utstyr. Vi trenger driftige sjåfører som kan frakte artister og deres utstyr til og fra festivalen, samt rundt på festivalområdet før og etter konsert. Det er viktig at man er trygg og god som sjåfør og at man klarer å oppføre seg profesjonelt rundt artister og deres team.
Du må kunne manøvrere en 9-seter.
Nytt av året er at vi nå også trenger artistsjåfører på opp- og nedrigg i tillegg til under festival. Merk: om du velger å jobbe opp- og nedrigg, vil du måtte jobbe mandag og tirsdag før festival i tillegg til søndag etter festival! [FULL]
Personer som har erfaring med tilsvarende arbeid vil bli prioritert, så husk å oppgi dette i søknaden din.
OBS: Krav om førerkort.
Skift før, under og etter festival.
Før festival og etter festival må du jobbe 2 skift før og 1 skift etter festival [full].
Under festival må du jobbe 2 skift.
BACKSTAGE [FULL]
BACKSTAGE [FULL]
Vi trenger frivillige som ønsker å bidra til å varte opp våre artister!
Backstageavdelingen er delt opp i opprigg og artistverter.
Opprigg [FULL]
Om du jobber før festivalen, vil du hjelpe til med å rigge opp backstage-områdene. Her vil du blant annet innrede artistenes dressingrooms med møbler som kjøleskap, sofaer, bord og stoler, legge tepper og henge opp lyslenker. Dette er en fysisk jobb som kan være litt tung, så det er viktig å være forberedt på det. I tillegg får du sjansen til å bidra til å skape Tons of Rocks ansikt utad mot artistene – hvor kult er ikke det?
Artistvert [FULL]
Som artistvert under festivalen vil du være kontaktperson for et band hele dagen. Du må opptre profesjonelt og trygt rundt både artister og deres team. Arbeidsdagen kan bli lang, men du jobber kun ett skift i denne avdelingen. Dine oppgaver inkluderer å møte band og crew ved ankomst, følge opp bandet gjennom dagen og sørge for at de kommer til scenen i tide. Når vaktlistene legges ut, melder du deg på ønsket dag, og backstageansvarlig tildeler deg band og gir beskjed om tidspunkt for dagen. Det er viktig at du setter av hele dagen, da tidspunktene kan endres, og vi trenger deg på plass.
Artistverter må kunne jobbe mellom 09:00 og 00:00, så vi anbefaler at du ordner overnatting eller transport om du bor langt unna.
Kun personer som har relevant erfaring vil bli vurdert som artisvert, så husk å oppgi dette i søknaden din.
Skift før og under festival.
Før festival må du jobbe 3 skift.
Under festival må du jobbe 1 skift.
BAR
BAR
Det blir ikke festival uten øl! Vi har mange barer på festivalen og alle skal bemannes opp av blide, serviceinnstilte mennesker som er glad i høyt tempo!
Barerfaring er et pluss, men ikke et krav.
Vi har tre hovedbarer på området som står for store deler av salget av drikkevarer under festivalen; Main Bar, Black Dog og Carnivale.
Main Bar er størst med sine 75 meter, og ligger mellom innslipp og Scream Stage.
Black Dog er 50 meter lang, og ligger mellom Scream Stage og Vampire Stage.
Carnivale er 45 meter lang, og ligger mellom Vampire Stage og Moonlight Stage.
Oppgavene i alle barene er like; salg, tapping og servering av øl, vin og brus.
Dersom du har fylt 20 år innen festivalen starter, har du også mulighet til å søke deg til å jobbe i vår VIP-bar, hvor det er et større utvalg av drikkevarer. Her er det en fordel å ha noe erfaring fra før, men ikke et krav.
Skift under festival
Under festival må du jobbe 2 skift.
OBS: Begge skiftene må være i samme bar!
CAMP
CAMP
Ekeberg Camping blir Festivalcamp! I forbindelse med festivalen og den uken den foregår så er campingen kun åpen for gjester som har kjøpt billetter i forbindelse med Tons of Rock.
På camp kan du enten jobbe med opprigg, eller som campvertskap. Oppgavene varierer ut fra hvilken fase festivalen er i.
Det er viktig at du som søker er innforstått med dette og velger riktige dager for de forskjellige oppgavene ut i fra ditt ønske.
Opprigg: På kun 24 timer skal Ekeberg Camping rigges om fra turistdestinasjon til festivalcamp. Her trenger vi effektive og systematiserte frivillige som kan sette seg inn i systemer. Plasser skal merkes, branngater skal merkes opp og området skal klargjøres. Når campen åpner skal også alle campinggjester vises til sin plass og informeres om hvordan de skal rigge seg til.
Vertskap:
Skift før og under festival.
Før og under festival må du jobbe 2 skift i denne avdelingen.
INNSLIPP
INNSLIPP
I innslippsavdelingen kan du jobbe på Akkreditering, Billett Infobod eller Innsjekk.
Akkreditering
Akkrediteringsboden er stedet alle som skal inn på festivalområdet, men som ikke har en fysisk billett, henter ut sine bånd og tillatelser. Oppgavene går ut på å gi riktig akkreditering og bånd til gjester og leverandører ved bruk av vårt akkrediteringssystem. Det kan til tider være høyt arbeidstrykk, så det er viktig at du klarer å holde deg profesjonell, serviceinnstilt og er nøye i oppgavene du gjennomfører i hektiske perioder.
Akkreditering før festival (Full)
Akkreditering under festival
Billett
Alle som har kjøpt billett til festivalen må bytte dette inn i et festivalarmbånd. Oppgavene i billettavdelingen går ut på å scanne billetter og sette på riktig bånd og båndkombinasjoner til publikum. Du vil være den første publikum møter, så du vil her få mulighet til å sette stemningen for resten av festivalen!
Billett før festival (Full)
Billett under festival
Infobod [FULL]
I Infoboden hjelper vi tusenvis av festivalgjengere med alt fra praktiske spørsmål til å finne veien rundt på området.
Oppgavene går ut på å svare på spørsmål om hvor barer, matutsalg og andre fasiliteter befinner seg, samt å gi oversikt over spilletider. I tillegg håndterer vi hittegods, svarer på spørsmål om tilgjengelighet, og viser til festivalens kart når folk lurer på hvor ting er.
Her trenger vi serviceinnstilte personer som trives med å kommunisere med publikum i et hektisk miljø. Hvis du har erfaring med kundeservice, er det en fordel, men det viktigste er at du liker å hjelpe folk og har et godt humør!
Infobod under festival (Full).
Innsjekk
Det blir vanskelig å lage en festival uten noen som jobber der! I innsjekken går oppgavene ut på å ta imot alle som skal jobbe, enten som frivillig eller dugnad via f.eks idrettslaget sitt. Alle skal sjekkes inn på skiftet sitt, motta arbeidsbånd for dagen og årets t-skjorte. Dette er et trivelig sted hvor man får snakke med mange av sine medfrivillige og sette standarden for arbeidsdagen! I 2024 bemannet også denne avdelingen garderobetelt for oppbevaring for alle som jobbet.
Innsjekk før festival (Full)
Innsjekk under festival.
Hele innslippsavdelingen befinner seg først og fremst på hovedinnslippet til festivalen og jobber tett sammen. Du kan derfor i perioder bli flyttet mellom de ulike underavdelingene dersom det er mer behov for deg andre steder enn der du opprinnelig jobber. Du kan uansett forvente en variert arbeidsdag med mange forskjellige oppgaver.
Skift før, under og etter festival.
Før festival må du jobbe 3 skift [full].
Under festival må du jobbe 2 skift.
MEDIC [FULL]
MEDIC [FULL]
Om du har helsefaglig bakgrunn og ønsker å ta vare på våre festivalgjester tas du imot med åpne armer hos Medic. Denne avdelingen ligger under vår sikkerhetavdeling, men krever spesiell erfaring.
Oppgavene vil gå ut på å bistå Medic Sør i deres arbeid med helseberedskap på festivalen. Det behandles alt fra småskader og kuttskader til mer alvorlige hendelser som sykdom og større skader.
Skift under festival.
Under festival må du jobbe 2 skift.
MERCH
MERCH
Hva er vel en rockefestival uten merch?
Under festivalen selger vi tusenvis av t-skjorter, både offisielle band t-skjorter og våre egne Tons of Rock kolleksjoner.
Vi produserer alt fra bøttehatter og kjøleskapsmagneter til klær.
Her trenger vi serviceinnstilte personer som takler et høyt tempo.
Oppgavene går ut på å betjene kasser, rydde og fylle på varer. Om du har butikkerfaring er det en fordel, men ikke et krav!
Merchandise deles inn i ulike utsalgssteder - der bandmerch er den travleste plassen. I tillegg har vi flere egne utsalg med Tons of Rock sin egen festivalmerch.
Du får god salgserfaring, konkurranser gjennom skiftet og muligheter til å påvirke hva som produseres i forkant av festivalen.
Skift under festival.
Under festival må du jobbe 2 skift.
MILJØ
MILJØ
Om du har forkjærlighet for både rock og miljø glir du nok godt inn i miljøgjengen!
Denne avdelingen passer på at festivalområdet er rent og ryddig slik at publikum og alle vi som jobber der får en fin opplevelse. Om du jobber i miljøavdelingen blir du godt kjent på festivalområdet og får muligheten til å få med deg konserter og festivalstemningen mens du er på jobb. Ute på området skal søppelet plukkes og duker tømmes, før det fraktes til miljøstasjonen og sorteres. En super jobb for deg som liker varierte og aktive arbeidsoppgaver!
Skift før og under festival
Før festival må du jobbe 3 skift [full].
Under festival må du jobbe 2 skift.
SCENECREW [FULL]
SCENECREW [FULL]
Om du er teknisk anlagt og kjapp i avtrekkeren når du får beskjeder, blir du tatt godt imot i denne avdelingen! Her ser vi etter folk som gjerne har noe form for erfaring enten innenfor lyd/lysteknikk eller som stagehand.
Du bør være glad i å lære, flink til å samarbeide og klarer å oppføre deg profesjonelt rundt artister, crew og scenen. Sceneansvarlig vil sette deg opp på en av våre tre scener hvor du jobber vaktene dine.
Oppgavene vil gå ut på å rigge klart scenen i forkant av konserter, bistå med changeovers og rigge ned igjen utstyr etter endt konsert.
Du bør være i god fysisk form da dagen vil bestå av mange skritt og sjauing av utstyr.
OBS: krav om egnet utstyr. Du må medbringe egne vernesko!
Skift under festival.
Du må jobbe 2 skift under festival. [FULL]
SIKKERHET
SIKKERHET
Det er viktig for oss at sikkerheten opprettholdes på festivalen, både for publikum, artister, samarbeidspartnere og alle vi som jobber der.
Sikkerhetsavdelingen består av underavdelingene port- og innslippsvakter og PIT.
Port- og innslippsvakt:
Som port- og innslippsvakt er du en viktig del av publikum og ansattes sikkerhet på Tons of Rock. Du kan enten bli plassert som portvakt rundt på området eller som vakt i innslippet vårt. Som portvakt får du ansvar for et område hvor du sjekker at alle som går inn eller ut av porten din har riktig akkreditering. I innslippet vil du utføre search av publikum for å passe på at de ikke har med seg ulovlige gjenstander inn på området. Begge oppgavene vil utføres i samarbeid med vektere.
PIT
I denne underavdelingen vil du jobbe så tett på scenen som mulig, uten å faktisk være på scenen. Du vil oppholde deg i området mellom scene og publikum under konserter for å være scenevakt. I samarbeid med vektere vil du bistå ved trengsel og hjelpe crowdsurfere ut fra sceneområdet. Det lønner seg å være i god fysisk form og å ikke være redd for å bruke stemme og kroppsspråk for å signalisere beskjeder. Erfaring fra lignende arbeid er en fordel, men ikke et krav.
Skift før og under festival.
Før festival må du jobbe 3 skift (Kun port-vakter) [Full]
Under festival må du jobbe 2 skift.
TRIVSEL & CATERING
TRIVSEL & CATERING
Det skal lages og serveres mye mat til både crew og artister under festivaluken. Til det trenger Trivsel & Catering-gjengen frivillige som har sans for matlaging, takler til tider stort arbeidspress og som har et smittende godt humør.
Du vil hjelpe til med alt fra matlaging på vårt festivalkjøkken, til supplering av mat under lunsj- og middagstidene og å holde Cateringområdet ryddig og hyggelig for alle.
Denne avdelingen har også ansvar for generell trivsel blant crewet på festivalen. Hver dag går og kjører egne trivselspatruljer rundt på området for å fylle opp depoter med vann, snacks og kaffe for å holde både humør og energi oppe.
Om du har et godt humør og er glad i å glede andre, er dette kanskje en oppgave som passer deg!
Skift før og under festival.
Før festival må du jobbe 3 skift [full].
Under festival må du jobbe 2 skift.
VIP
VIP
Vårt flotte VIP-område trenger vertskap som sørger for at publikum som har valgt å kjøpe oppgradert billett, kan henvende seg til blide og behjelpelige verter.
Her kan det dukke opp mange forskjellige type oppgaver, som å svare på spørsmål, servering, generell oppvartning av gjester og å passe på at VIP-området er fint og ryddig til enhver tid.
OBS: 20 års aldersgrense!
-
Om du vil jobbe i VIP-Bar, må du søke på avdelingen “Bar” og velge VIP skift. Det er 20 års aldersgrense for å jobbe i VIP bar.
-
Dekor lå tidligere under denne avdelingen. Om du vil jobbe med Dekor før festival må du velge avdeling “Arena” og velge Dekor-skift.
Skift under festival.
Du må jobbe 2 skift under festival.
Facebookgrupper for frivillige:
Vi har én felles Facebookgruppe for alle frivillige. Her deler vi all generell info som er viktig for alle frivillige. Denne infoen sendes også på mail til alle som er registrert. Gruppa finner du her.
I tillegg har vi Facebookgrupper for hver avdeling sånn at du kan stille din nærmeste leder konkrete spørsmål om arbeidsområdet ditt samt bli kjent med andre du skal jobbe sammen med. Trykk på avdelingen du skal jobbe i for å komme til riktig Facebookgruppe.
Arena // Artisttransport // Backstage // Bar // Camping // Innslipp // Merch // Miljø // Scene // Sikkerhet og Medic // Trivsel & Catering // VIP
For our non-Norwegian speaking volunteers:
We have a Facebook group for the volunteers that do not speak or understand Norwegian. We recommend that you are members of the main Facebook group and the one specifically for the department you're working in, in addition to this one. All the information that we send out is in Norwegian and we advise you to use Google Translate. If something still is unclear after you have translated the information, feel free to send us an email or ask a question in the Facebook group.
Find our english Facebook group here.